Trpělivostí se musí obrnit všichni cestující, kteří od začátku letních prázdnin jezdí z Liberce směrem na Jablonec přes Vratislavice nad Nisou místo tramvají náhradní autobusovou dopravou. Tramvaj, která měla po výluce opět vyjet 1. října, ještě více než 3 týdny nepojede. Trať zprovozní liberecký dopravní podnik až 28. října.

Příčinou zpoždění je rekonstrukce přeložky na ulicích Mlýnská – Klicperova. Při opravě narazili totiž stavbaři na nečekané komplikace, a ty stavbu zbrzdily.

Rekonstrukce se prodražila

Současně narostly o více než 50 milionů korun náklady celé rekonstrukce.

Délka rekonstruované trati tak v průběhu oprav narostla z původních asi 200 metrů na necelých 800 metrů. Ruku v ruce s tím stouply i náklady.

„Náš odhad předpokládaných nákladů byl 86 milionů. Z této částky jsme dostali vloni 80 milionů korun jako dotaci z programu Rozvoje dopravní infrastruktury. Jenže nyní náklady stouply na 147 milionů korun. Vše, co je nad onu dotaci 80 milionů, musí dopravní podnik zaplatit ze svého,“ řekl technický ředitel DPML Martin Čulík.

Jak dodal, volné peníze dopravní podnik na účtě nemá, a nezbude mu tedy nic jiného, než si na zaplacení rekonstrukce vzít úvěr.

„Určitě nemusí mít cestující obavy, že bychom od ledna zvedli jízdné kvůli splácení úvěrů. Jízdné se zdražuje jen proto, že rostou provozní náklady,“ zdůraznil Martin Čulík. „Sice se tramvají do Vratislavic lidé svezou později, než jsme avizovali, ale za to bude úsek hezčí,“ doplnil.

Od terminálu Fügnerova až po parovod u Textilany povedou čtyři koleje místo původních dvou. Bude zde položena nová dlažba, nové chodníky, zastávky budou mít nové zábradlí a objeví se tu i trávník.

„Výluka je každý rok. Na náhradní autobusy to máme daleko, takže mě štve, že se tramvají svezu až od konce října. Přitom jízdné je neúměrně drahé za ten komfort,“ řekla Katarína Pavlů ze sídliště v Zeleném Údolí.

Inženýrské sítě jsou staré až 100 let

„Veškeré inženýrské sítě byly na tomto místě 50 až 100 let staré. Museli jsme je vyměnit za nové, a především za takové, které vyhovují současným normám,“ vysvětlil provozní technik Dopravního podniku města Liberce Ludvík Lavička. „Počítali jsme s tím, že po odkrytí povrchu silnice se objeví nějaké komplikace. Ty ale byly větší, než jsme tušili,“ doplnil.

Jedním z největších překvapení průběhu rekonstrukce byl shnilý betonový poklop, který přikrýval harcovský potok. Na prohnilý strop tak nemohli stavbaři položit podloží tratě, neboť by riskovali jeho propadnutí.

„Vodovod jsme našli v zemi jinde, než kde byl nakreslený v plánech. Také inženýrské sítě ležely na jiném místě. Proto jsme museli stavbu rozšířit o další desítky metrů,“ upřesnil za dopravní podnik Ludvík Lavička