To vše v době, kdy zastupitelé Jablonce a Libereckého kraje schválili Memorandum o spolupráci při zajištění dopravní obslužnosti tramvajovou dopravou mezi statutárními městy Jablonec nad Nisou a Liberec. To naplno otevírá dveře vedoucí k podání žádosti o dotaci na výstavbu. „Spousty petičních archů ještě putují mezi lidmi. Jde nám o to, aby podepisovali především lidé z dotčených ulic,“ sdělil za petiční výbor Martin Moc, jehož rodina vlastní dům v Soukenné ulici.

Podporu hledá především mezi místními podnikateli. „Tady jsou na sebe domy nalepené. Byť by tramvaj narušila statiku jen u jediného, může to ohrozit i další domy,“ sdělil své obavy Vladimír Matouš z vedlejšího domu.

Podnikatelé se o dalším postupu radí mezi sebou napříč městem. „Připadá mi nespravedlivé dramaticky omezit nejen podnikatele, ale i občany v centru města stavebními aktivitami po dobu v podstatě dlouhých čtyř let. Přínos prodloužení tramvaje o několik set metrů podle mě nebude adekvátní takovým obětem a omezením,“ poznamenal prezident Unie Středního stavu a jablonecký podnikatel Jaromír Schubert.

Podrobnější informace

Podle Schuberta by magistrát měl občanům celý projekt vysvětlit, například vydat mimořádné číslo Jabloneckého měsíčníku, kde by byl podrobně prezentován projekt ve všech etapách, jeho financování, harmonogram, omezení v čase a konkrétních lokalitách. „Aby občané dostali podrobné informace a mohli se rozhodnout,“ dodal Schubert.

Petici podpořil například i někdejší místostarosta Jablonce Radovan Louda. „Je to asi 20 let, kdy jsem se jako místostarosta postavil proti plánům na tento nesmysl,“ vysvětlil.

Plánují řízení napadnout

Majitelé nemovitostí v dotčené lokalitě navíc čekají na vyvěšení územního řízení. „Chceme řízení napadnout, teď jen ladíme, zda ho napadneme hromadně, nebo postupně každý sám za sebe,“ popsal Martin Moc.

Petice protestuje proti tomu, aby ulicemi Budovatelů, Soukenná a Kamenná vedla nová tramvajová trať. Adresována je vedení jabloneckého magistrátu. „Vyzýváme je, aby nám pomohli zachovat ráz zdejšího bydlení a neredukovali místa, kde žijeme nebo které máme rádi, na pouhý tranzitní prostor,“ stojí v textu petice.

Odsouhlasené memorandum řeší financování linky tramvaje mezi Jabloncem a Libercem, což je nezbytné pro podání žádosti o dotaci na projekt prodloužení. Na ten má navázat i stavba nového dopravního terminálu v ulici Kamenná.

Pokud projekt prodloužení tramvajové trati dotace získá, muselo by být v roce 2023 vše v provozu. Do centra Jablonce přitom v minulosti tramvaje jezdily. Naposledy 31. března roku 1965.

Celkem by měl projekt prodloužení trati vyjít zhruba na 600 milionů korun.