Nasednout v Liberci na tramvaj a pohodlně a bez přestupů dojet do Jablonce nad Nisou. Na takovou představu si budou muset cestující ještě chvíli počkat. Původně mělo být hotovo koncem června, nyní se termín dokončení posunul na konec září. „Vlivem událostí došlo k tak enormnímu nárůstu cen oceli, že jsme museli dělat dodatky ke smlouvám. Dlouho také trvaly procesy týkající se výkupu nemovitostí,“ osvětlil náměstek libereckého primátora pro majetkovou správu, sport a sportovní infrastruktur Petr Židek.

Aktuálně probíhají stavební práce na všech čtyřech úsecích trati. Na prvním a třetím se pokládají koleje, na čtvrtém je hotovo. Připravuje se instalace trolejového vedení, dodělává se lávka vedle mostu u Kyselky a v Jablonci nad Nisou se zřizuje signalizace. Kromě samotné modernizace došlo k částečnému přetrasování tramvajové trati.

„Je třeba si uvědomit, že celý projekt se skládá ze 128 stavebních objektů a dalších 20 objektů, které zajišťuje společnost ČEZ Distribuce,“ zdůraznil provozně-technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) Ludvík Lavička s tím, že nová trať bude mít životnost třicet až padesát let. „V 70. letech minulého století se nejednalo o rekonstrukci, ale pouze o výměnu kolejí a troleje,“ podotkl.

Elektrokoloběžky v Liberci.
Z města pod Ještědem zmizely zelené elektrokoloběžky. Kvůli vysokému vandalismu

Jednou z novinek bude společný železniční a tramvajový přejezd, který představuje naprostou raritu v rámci České republiky. Místo bývalého nádraží v Proseči vznikne společné nástupiště pro tramvaj i vlak. „Největší změny se dočká Nový Svět, tam plánujeme novou výhybnu tramvaje,“ přiblížil další změnu Lavička.

U řady občanů se prodloužení výluky nesetkalo s pochopením. „Jezdím z Jablonce do Liberce do práce a toužebně jsem vyhlížela, až začnou tramvaje znovu jezdit. Upřímně jsem ale nečekala, že tramvaje vyjedou na začátku července, takže zpoždění mě nepřekvapilo,“ podotkla Petra Č. z Jablonce nad Nisou.

Nyní tramvaj končí v zastávce Vratislavice nad Nisou - výhybna, kde cestující přestoupí na náhradní autobusovou dopravu. „Musíme kvůli tomu nasadit více vozidel a personálu. Je to postavené na přesčasech řidičů,“ sdělil dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner. Po dokončení rekonstrukce se každý řidič tramvaje důkladně seznámí s tratí, šoféři budou upozorněni na veškerá nová dopravní značení. „Řidič si tu trať projede s instruktorem, který ho proškolí,“ doplnil.

Sváteční jízdy historickou tramvají v Liberci
Na Svátek práce vyjela na koleje historická tramvaj, zájemci nakoukli do vozovny

Celý projekt vyjde na 900 milionů korun bez DPH, dvě třetiny pokryje dotace od Ministerstva dopravy. „Pro město je to zásadní stavba a esenciální ukázka toho, jak dokážou Liberec a Jablonec spolupracovat na tak složitém projektu, jehož příprava prakticky zabrala tři volební období,“ dodal náměstek primátora pro technickou správu a informační technologie Jiří Šolc.