Prohlídky vozů na Stanicích technické kontroly budou napojeny na systém on–line. Systém spočívá v tom, že se přes internet dá zjistit skutečná fyzická přítomnost vozu při prohlídce. Po této možnosti volali nejen majitelé kupující vůz z druhé ruky, ale i Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).
„O zpřísnění kontroly práce STK naše sdružení usiluje již několik let,“ potvrdil předseda rady sdružení Zbyněk Veselý.
Ve spolupráci s ministerstvem dopravy, ministerstvem vnitra a společností Cebia napsali a na všechny STK rozeslali příručku pro zájemce o bezpečnou koupi ojetiny. „Měla by pomoci odhalit řadu triků, používaných pro legalizaci autovraků do provozu,“ prohlásil Veselý.
Do systému investovalo Ministerstvo dopravy zhruba 10 milionů korun. Nové opatření by podle sdružení mohlo pomoci omezit zejména dovoz nekvalitních ojetin ze zahraničí. „Individuální dovozci se přestanou spoléhat na to, že vozy po totálních haváriích či s pochybným původem projdou STK, aniž by je fyzicky navštívily,“ dodal Veselý.
Na stránkách sdružení si lidé mohou stáhnout příručku pro zájemce o bezpečnou koupi ojetého auta.
Druhou stránkou je lidský faktor na stanicích STK. „Češi jsou vynalézaví, budou hledat cestu jak vše obejít,“ poznamenal vedoucí oddělení dopravně správních agend jablonecké radnice Jan Plíva.
Pracovníci krajského odboru dopravy mají pravomoc nechat najet vůz do stanice ještě jednou. „A také to namátkově dělají,“ upozornil Plíva. Postihy pro pochybení konkrétní osoby či celé STK jsou vysoké. „I odejmutí osvědčení,“ dodal.
Stejné možnosti má i městský úřad ve svém rajonu. „Ve světě je to ošetřeno pojízdnými stanicemi. Kontrolu provedou přímo na silnici,“ vysvětlil vedoucí oddělení. „Ještě před vstupem do Unie, mě takhle odstavili v bezcelním pásmu. V autě měli notebook a byli pěkně podrobní,“ popsal zkušenosti profesionální řidič Stanislav Horák.