V anglickém, německém, francouzském a italském jazyce se tento týden zdokonalují učitelé středních a základních škol. V týdenním kurzu, který probíhá na Základní škole v Josefově Dole, jim s výukou pomáhají rodilí mluvčí.
Ze sto pěti pedagogů je jich převaha ze základních škol Jablonecka a Liberecka. Projekt, nesoucí název Rozvoj jazykové gramotnosti učitelů v procesu celoživotního vzdělávání, není určen pro pedagogy, kteří mají pro daný jazyk aprobaci.
„Chceme totiž učitele naučit jazyku, aby se domluvili se svými kolegy v zahraničí a uměli tak cizí jazyk používat ve prospěch svého předmětu. Dále by pedagogové měli být po absolvování projektu schopni využívat ve výuce více cizojazyčných zdrojů informací. To je hlavním cílem celého projektu,“ řekl ředitel Gymnázia v ulici Dr. Randy Tomáš Hofrichter.
Vyučují rodilí mluvčí
Letního intenzivního kurzu se účastní šest rodilých mluvčí. „Je výborné, že učitelé jsou ochotni vyměnit si role s žáky a zasednout opět do školních lavic,“ řekl Kanaďan Thierry Tremblay, který v projektu vyučuje francouzštinu.
Kurzu se účastní také Peter Tracey, který vyučuje anglický jazyk a trvale spolupracuje s Gymnáziem Dr. Randy. „Do České republiky se rád vracím. Ať už se jedná o výuku gymnaziálních studentů nebo jejich učitelů, vždy se setkávám s velmi vstřícným a pracovitým přístupem,“ sdělil Tracey.
Zájem převýšil kapacitu
O jazykový kurz byl letos velký zájem. Žadatelů o letní kurz se sešlo až dvě stě sedm. Kapacita však dovoluje poloviční účast. Výuka probíhá v jedenácti skupinách. Plánovaná velikost skupin je v rozmezí šesti až dvanácti účastníků.
„Intenzivní týden je pro mne velkým přínosem. Přesto, že jsem s angličtinou teprve před rokem začala, ztratila jsem během několika dnů na letním kurzu přirozený ostych z kontaktu s rodilým mluvčím,“ řekla učitelka ze základní školy v ulici Arbesova v Jablonci nad Nisou Eva Čmejrková.
Projekt začal již v říjnu 2008 a potrvá tři roky. V první etapě se pedagogové učili v průběhu školního roku devadesát minut týdně. Nyní probíhá intenzivní kurz s rodilým mluvčím, a v dalším období bude pravidelná výuka ve stejném rozsahu pokračovat.
„Na závěr učitele prověří test a obdrží osvědčení o absolvování kurzu,“ doplnil Tomáš Hofrichter, ředitel gymnázia, které je organizátorem celého projektu. Financují ho však Evropské sociální fondy společně s republikovým rozpočtem.