Za 100 korun dobrý pocit, za 30 tisíc zvláštní soukromá jízda s prohlídkou muzea a výtopny pro třicet lidí. Takové a další dárky slibují členové společnosti dárcům, kteří opravy Rakušanky podpoří příspěvkem na platformě hithit.com.

Rakušanka byla před časem převezena z kořenovské výtopny do kladenské firmy Kladenská dopravní a strojní, kde od podzimu loňského roku prochází nákladnou rekonstrukcí. „O ozubnicovou lokomotivu se staráme sami. Některé opravy ale nejsme schopni provádět vlastními silami, a tak jsme ji museli odvézt. Už před třemi lety jsme v Rakousku zakoupili náhradní motor, který se vymění. Kromě toho dostane lokomotiva nový lak, dojde k výměně trubek vodního i olejového okruhu,“ popsal Pavel Šturm ze spolku Zubačka, který patří pod Železniční společnost Tanvald.

Při demontáži lokomotivy se ukázalo, že některé její části jsou v horším stavu, než se čekalo, a tak bude nutné přistoupit k jejich opravě a dojde i k navýšení ceny za opravu. „Také jsme měli přislíbené příspěvky na opravu lokomotivy, které však byly odřeknuty kvůli pandemii koronaviru,“ doplnil předseda Železniční společnosti Tanvald Petr Prokeš.

Rekonstrukce stroje se blíží k závěru, obecně prospěšné společnosti ale docházejí peníze. „Část peněz na opravu jsme se tedy rozhodli získat prostřednictvím crowdfundingové kampaně na portálu Hithit,“ doplnil Šturm. Rekonstrukce vyjde společnost na zhruba dva miliony korun.

Radek Šauer z Kladenské dopravní a strojní přirovnal opravu lokomotivy k restaurování kostelních varhan. „Jednak nebyla k dispozici opravárenská dokumentace, jednak už neexistují v podstatě žádné náhradní díly. K celé opravě se přistupovalo s citem a důrazem na zachování co nejvíce původních prvků, abychom nemuseli v některých případech nahrazovat určité komponenty za moderní prvky, což se nakonec povedlo. Podařilo se tak například ze sta procent repasovat vybavení kabiny včetně ovládacích prvků a ukazatelů,“ uvedl Šauer pro server zdopravy.cz.

Železniční společnost Tanvald pořádá na ozubnicové trati Tanvald – Harrachov každoročně mnoho nostalgických jízd s programem na nádraží v Kořenově. Nejbližší akcí bude 1. srpna Modelový den na zubačce.

Motorové ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 vyrobila v roce 1961 v počtu čtyř kusů pro tehdejší ČSD rakouská lokomotivka SGP Floridsdorf Wien. O rok později byla pod nižším výrobním číslem vyrobena jedna lokomotiva této řady pro Rakousko.

V roce 1964 pak ještě brány lokomotivky opustily dvě a v roce 1967 jedna zubačka pro železárny v maďarském Ózdu. Z celkového počtu sedmi kusů se do dnešních dnů dochovaly pouze dvě lokomotivy této unikátní řady. Bližší informace a kalendář akcí najdou zájemci na webu zubacka.cz.