Jindru Berounského má řada Jablonečanů uloženého v povědomí jako neohroženého „nádražáka", který pro svou pravdu šel raději z postu přednosty železniční stanice na „obyčejného" výpravčího.

Fandili mu, jako „klukovi od kolejí. Poprvé v roce 2002 za Sdružení US-DU a jablonecké osobnosti. Voliči jej podpořili, i když už jako drážní specialista kandidoval za Stranu pro otevřenou společnosti v roce 2006. O čtyři roky později přesedlal k ČSSD. V zatím posledních komunálních volbách jej mezi zastupitele poslal úspěch na kandidátce Změny pro Jablonec. Dávali prostě vždy hlas jeho „jménu". A mnohokrát získal ty preferenční.

Chystal se před čtyřmi lety i do krajského zastupitelstva, byl na kandidátce SZ + Změna. Dnes věčný rebel, hledá opět nejlepší cestu. Na zastupitelstvu v Jablonci oznámil svůj rozkol se „Změnaři".


Kdy uzrálo vaše rozhodnutí?
Na konci srpna jsem se rozhodl, opustit hnutí Změna. V současné době v žádném případě nepraktikuje to, co si hnutí předsevzalo. Kultivovat jak zdejší společnost, tak i to, co se jim nelíbilo na politických stranách. Myslím si, že v tomto Změna úplně selhala a v poslední době nevidím vůbec žádný program. V podstatě je to jen označování všeho, co je špatné a bez nějaké vize zlepšení stávající situace.

Máte konkrétní příklad?
Mě konkrétně zasáhly problémy v mém oboru, a to je doprava. Nemohu se ztotožnit s tím, že Změna hledá úspory ve veřejné dopravě. Protože zde je naopak potřeba rozvíjet. Zjistil jsem, že takovým dlouhodobým programem byla spíše likvidace bývalého vedení Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Konkrétně ředitele Luboše Wejnara. To jsou takové dva zásadní proudy, které jsou sledovány v dopravě. S tím se nemohu smířit. Snažil jsem se tyto věci napravovat už uvnitř Změny. Věřil jsem, že zkultivuji nějaká vystoupení v představenstvu Dopravního podniku. Ale to se bohužel nepodařilo.

Opravdu se nemohu ztotožnit s postojem Změny v oblasti dopravy. Nevidím dnes žádnou vizi v jakémkoli oboru. Nejde neustále jen opakovat, že vše je špatně.

Kdo s nimi půjde do „holportu", pro koho jsou partnery?
Mrzí mě, že do volebního projektu Změny byly nalákány opravdu velice slušné osobnosti. Vše se podřídilo tomu, aby Změna získala co nejvíc volebních hlasů. Tragické je, že Změna nemá koaliční potenciál. Volební potencionál ano, získá slušný výsledek ve volbách, avšak nebude to potencionál koaliční, protože součástí jejich kampaně je všechny okolo napadat. Těžko si lze pak představit, že napadená strana pak se Změnou půjde do koalice. Navíc je zajímavé, že mnoho lidí ani neví, do jakého projektu je ve skutečnosti zavlečeno. Projekt vznikal v úzkém kruhu lidí.

Prý se jim mezi lidmi říká svatá trojice?
Přesně tak „svatá trojice" a dnes stěžejní lídři, kteří hnutí táhnou sportovkyně a exradní Zuzana Kocumová a profesor Šedlbauer. Pak jim už jen tak přizvukuje Jan Korytář. Pro pana Korytáře je v tuto chvíli asi Změna záchranou pro případné angažmá v Senátu. Jinak ve Změně ztrácí už vliv. Ale zpočátku měl určitě ve Změně čisté úmysly a dotáhnout Změnu k celostátnímu tažení, aby byla alternativa zavedených stran.

Co jablonečtí voliči, ti vám dali hlas právě za Změnu. Jak se jim podíváte do očí?
U mě se právě ukazuje, že nejsem volen v rámci nějakého uskupení jako straník. Vždy se ukázalo, že mě lidí volí právě, protože jsem zcela jednoznačně dopravák. Já půjdu vždy za dopravními projekty a zlepšením dopravy především v našem městě. A pokud zjistím, že doprava se neubírá tím správným směrem, tak nehodlám spolupracovat s někým, kdo veřejnou dopravu neguje jakýmkoli způsobem.
Mě osobně hodně mrzely názory mých přátel. Uvědomil jsem si, že Změna je mezi lidmi vnímána jako nebezpečí. Například, že je snaha, aby zde v dopravě získal prostor levnější dopravce. O tom veřejná doprava není. Velká zakázka Libereckého kraje na autobusové dopravce jednoznačně musí být. V dopravě musí být sledována kvalita, a to bohužel se ve Změně nestalo.

Vraťme se zpět k nám na jablonecký píseček. Jsou to jen dva roky, ale budou opět komunální volby. Která strana vám je nejbližší? Která má tu koncepci, jež je i vaším vnitřním přesvědčením.
Byl jsem vždy zastáncem takové jiné alternativy než zavedené velké strany. Ale díky současné celorepublikové situaci kdy o dopravě v podstatě rozhodují tři větší politické subjekty – ČSSD, ANO a KDÚ-ČSL.

V budoucnu, pokud bude člověk chtít nějak významněji ovlivňovat dopravu nejen tady na lokální úrovni, tak je opravdu cesta časem si vybrat větší subjekt. Já jsem kdysi přivedl do zdejšího politického hnutí současného náměstka Lukáše Pletichu. S ním dlouhodobě spolupracuji, tak se nabízí i další spolupráce.