Do Jablonce včera dorazil velkokapacitní autobus Solaris Urbino, osmnáct metrů dlouhý kolos s kloubem. „Tíží nás situace s dopravou obyvatel Mšena, kteří se obracejí na ČSAD i Dopravní komisi města,“ uvedl Luboš Wejnar, dopravní ředitel ČSAD Jablonec.

V současné době na Mšeno zajíždí linky v dvojitém režimu. To znamená, že v exponovaných časech vyjíždějí dva linkové autobusy chvíli za sebou. Proto až z Plzně dorazil velkokapacitní autobus. Na „mšenské“ lince 7 bude zkušebně jezdit čtrnáct dnů.

„Velkokapacitní autobus by mohl změnit neutěšený stav dopravy na Mšeno. Vejde se do něj totiž až sto osmdesát cestujících, čímž by dvojici klasických autobusů nahradil i předčil,“ upřesnil Jindřich Berounský, předseda Dopravní komise města. Výhodou zkoušeného vozu je i nerezová karoserie.

Zapůjčený autobus je bezbariérový a v jeho prostorách naleznou místo i lidé upoutaní na invalidní vozík.

Celková délka autobusu vzbuzovala i negativní reakce. „Nicméně můžeme podle první jízdy v ulicích Jablonce potvrdit, že autobus nemá problémy při projetí i užších kruhových objezdů. Kloubová část totiž u tohoto typu nevybočuje z kolejí,“ upřesnil Jaromír Ručka, ředitel společnosti Solaris, která autobus vyrábí. Podle jeho slov je sama společnost zvědavá, jak se bude autobus chovat v podmínkách Jablonce.

„Každý vůz je programován pro určitá specifika místa, kde jezdí. Tento projíždí rovinaté terény mezi obchodními centry v Plzni, proto chceme zkušebním provozem v Jablonci také nasbírat data, abychom mohli připravit program řídící jednotky na úsporu pohonných hmot,“ upřesnil Ručka.

Pokud se nový autobus osvědčí, vypíše ČSAD Jablonec výběrové řízení, z něhož by vyšel dodavatel dvou velkokapacitních autobusů, které jsou přibližně o dva miliony korun dražší než klasické autobusy.

„Ale linku do Mšena bude jezdit jeden autobus, což představuje úspory na pohonných hmotách a lidských zdrojích,“ konstatoval Jindřich Berounský.