Nákladnou opravu viaduktu ve Smržovce naplánovala Správa dopravní cesty Liberec. „Letos opravíme do zimy co se dá, a na jaře budeme dále pokračovat. Do konce června příštího roku bychom chtěli být s opravami hotovi,“ uvedl Tomáš Sklenář, přednosta správy mostů a tunelů podniku SDC. Osmi obloukový železniční most, dominantu Smržovky, vystavěli ze žuly italští mostaři v roce 1894. První velké opravy se viadukt dočkal tedy po 113 letech. Předpokládané celkové náklady na opravy se šplhají k dvaceti milionům.
„Opravy jsou rozděleny do několika fází, přesný součet budeme znát až po skončení všech prací,“ řekl Sklenář. Opravou se podle jeho slov nebude zasahovat do podstaty stavby. Kamenné zdivo se izoluje, odvodní se klenba, pracovníci dodavatelských firem vyspárují zdivo, provedou injektáže a v místech, kde jsou trhliny, se speciálními skružemi obepnou pilíře. „V žádném případě se ale nejedná o havarijní stav,“ upřesnil Sklenář.
Kompletní výměny se dočká jen zábradlí, jinak se podle Sklenáře jedná o klasickou sanaci. „Jediné, co omezí cestující na trati Tanvald – Jablonec je plánovaná výluka na trati, která proběhne v termínu měsíců květen nebo červen,“ dodal Sklenář.
Viadukt je jedním ze symbolů města Smržovky. „Viadukt je určitě technická zajímavost, kterou se město chlubí i v propagačních materiálech,“ uvedl Marek Hotovec, starosta Smržovky. Sám obdivuje letitost stavby. „Vydržel stát bez větších oprav více než sto let, to je krásná ukázka precizní práce,“ dodal Hotovec.
Viadukt je 123 metrů dlouhý, 4,9 metru široký a ční do výšky 23,5 metru nad terénem.