Jablonec n. N./ Nejefektivnějšími prostředky propagace regionu jsou suvenýry a regionální produkty. Skutečně vkusných a s přiměřenou cenou je podle odborníků stále málo. Někdy stačí maličkost, aby se z výrobku stal výborný suvenýr s vazbou na region.
Potvrzuje to soutěž a prodejní výstava suvenýrů a regionálních produktů probíhající v jabloneckém Eurocentru až do pátku. „Suvenýr by měl vyvolat zájem o návštěvu místa, případně pozvat k jeho návštěvě,“ upozornil Jiří Mikeš, předseda desetičlenné poroty, která hodnotila v úterý večer přihlášené exponáty.
Porotce Milan Kabát z Design Centra ČR k tomu poznamenal, že i těm, kteří region neznají, musí být na první pohled jasné, odkud suvenýr je. Region nemusí být uveden přímo na výrobku, ale například na jeho obalu. To však jeho cenu může pro malého podnikatele podstatně zvýšit.
„Dělám skleněné foukané figurky, které balím do hedvábného papíru a vkládám do kartonové krabice,“ uvedl Karel Sobotka z Těpeř s tím, že potisk krabice si nemůže dovolit.
Východisko z podobné situace našel výrobce křehkých válených uší ze Štramberka František Šubert. „Na počítači jsem si vytvořila etiketu, kterou na balení lepíme,“ vysvětlila Marie Dospivová. Krabice vedle sladké pochutiny obsahuje i pohlednici Štramberka.
„Regionální produkty sice nemusí mít propagační charakter, ale ve skutečnosti jej mají,“ doplnil Robert Erlebach z liberecké Agrární komory. Řada návštěvníků regionu je také vozí blízkým a známým a ve své podstatě oslovují další možné turisty. Tím, čím je pro Karlovy Vary Becherovka, může být pro zdejší region Kittelův likér nebo dárkové balení rohozeckého Piva z Českého ráje.