První fáze rekonstrukce začne osmého ledna. „Budeme mít k dispozici jen jednu průjezdnou kolej," nastínil Uwe Miertschischk, mluvčí dopravce Die Länderbahn, který vlaky z Liberce do Německa provozuje. Kvůli tomu budou cestující z Liberecka do Drážďan muset v Žitavě přestupovat. Místo pěti párů přímých vlaků pojedou jen dva.

Od 13. srpna do 11. listopadu pak vlaky z nádraží zmizí úplně. „Všechny vlaky budeme muset nahradit autobusovou dopravou," potvrdil Miertschischk. Autobusy pojedou mezi Hrádkem nad Nisou a německým Großschönau, případně Mittelherwigsdorfem.

Studentku Elišku Brzobohatou, která vlaky do Německa využívá, komplikace netěší. „Budu je ale muset akceptovat, jinou možnost dojíždění nemám," uvedla studentka. Žitavské nádraží si podle ní opravu zaslouží.

Po rekonstrukci bude doprava řízená elektronicky, nahradí se zastaralá zabezpečovací technika. Úpravy se podle německého deníku Sächscische Zeitung dotknou také zastřešení nástupišť a podchodu, který bude vybaven výtahy.

Dělníci také odstraní přebytečné koleje a posunou výhybky tak, aby byla možná současná jízda vlaků ve směru do Drážďan i do Varnsdorfu. „Úpravy jsou prováděné tak, aby mohl v Žitavě v budoucnu vzniknout takzvaný taktový uzel," vysvětlil Uwe Miertschischk. To v praxi bude znamenat, že se v celou hodinu do Žitavy sjedou vlaky ze všech směrů a cestující mezi nimi budou moci pohodlně a bez čekání přestoupit.

Než ale bude něco takového možné, je nutné vyřešit ještě problémy s polským úsekem trati. Ten je v nevyhovujícím stavu a vlaky přes něj musí jezdit sníženou rychlostí.