Jakákoliv pomoc státu podnikatelům je nepřípustná. Takový je výsledek žádosti Svazu provozovatelů lanovek a vleků o výhodnější úvěry při nevydařené sezoně. Areály se s nepřízní počasí vyrovnávají každý po svém. Některé si úvěry sehnaly jinde, jiné si pomáhají alespoň letním provozem.
Letní provoz lanové dráhy stačí na pokrytí nákladů sportovního areálu v Harrachově. Lanovka zde během léta vozí turisty už od roku 1983. „Zimní sezona u nás vlastně okamžitě přechází v letní. Lanovka je mimo provoz pouze během jednoho měsíce, a to v listopadu, kdy probíhá nutná revize,“ řekl Milan Goč ze Sportovního areálu v Harrachově.
Svaz provozovatelů lanovek a vleků se na začátku roku obrátil na Ministerstvo pro místní rozvoj, aby vyjednal možnost zvýhodněných úvěrů. Většina středisek do vybavení vložila nemalé částky. Letošní tržby však byly podprůměrné a areály tlačila splatnost vysokých úvěrů.

Vyhrožovali žalobou

Kvůli žádosti vlekařů se zvedla vlna odporu u některých konkurentů. Ti v případě schválení státní podpory vyhrožovali žalobou. „Nakonec to vyšumělo. I v případě nízkoúročných úvěrů by se skutečně jednalo o určitou podporu státu. V hospodářské soutěži nepřípustné,“ uvedl Goč.

Letní provoz je náročnější

Harrachovští nejsou závislí pouze na zimním provozu. Lanovka je v pohybu po celý rok. Lanovky jsou vybavené háky na horská kola, kolaři se pohodlně vyvezou na Čertovu horu. „Když je příznivé počasí, tak lanovka sveze až 1200 lidí denně. To je ale tak třikrát, maximálně čtyřikrát do měsíce. Letní provoz je mnohem náročnější než zimní, protože lidé jezdí nahoru i dolů,“ řekl lanovkář.
Ve srovnání se zimním obdobím je letní provoz minimální. Během zimy lanovka za den sveze 11 až 12 000 lyžařů. „Na pokrytí nákladů si vyděláme,“ dodal Milan Goč.
Letní provoz letos poprvé zahájil také TJ Spartak Rokytnice nad Jizerou.