Pouhých čtrnáct měsíců stačilo stavbařům na vybudování nové vodní elektrárny na okraji Železného Brodu.

I přes relativně krátký čas od kolaudace se stavba může pyšnit nominacemi na titul Stavba roku 2010 a na Cenu Státního fondu životního prostředí ČR za infrastrukturu. „Nominace na titul Stavba roku je udělena za vytvoření architektonicky velmi zdařilé, krajině přizpůsobilé stavby na obnoveném náhonu, se zřetelem k úrovni designu průmyslového interiéru,“ stojí v nominační listině.

Současná nová budova strojovny elektrárny stojí na obnoveném původním náhonu, který byl v šedesátých letech minulého století zasypán a stal se postupně neoficiální skládkou. „Sama elektrárna ale dnes stojí o šest set padesát metrů dále než stála elektrárna původní,“ popsal Aleš Makovský ze společnosti Vodní elektrárna Železný Brod, dceřiné společnosti Hybler Group.

„Konečně budeme mít hezký vjezd do města, a ne že lidi bude vítat nepořádek,“ uvedl starosta Železného Brodu Václav Horáček v reakci na skutečnost, že kromě stavby nové budovy elektrárny, vytěžení a opravy náhonu byla součástí obnovy elektrárny i rekonstrukce jezu, kamenných nábřeží, oprava šikmé lávky pro pěší, ale například i výstavba takzvaného rybího přechodu.

Instalovaný výkon obnovené elektrárny je 986 kW, což při ročním výkonu představuje přibližně spotřebu elektrické energie šesti set domácností.

Autorem architektonického návrhu nové elektrárny je architekt Boris Šonský. „Byla to skvělá zkušenost, jsem rád, že jsem na projektu mohl pracovat. Teď je naše úsilí korunováno nominací na Stavbu roku,“ uvedl Šonský.

Předseda představenstva společnosti Jakub Kuršil provedl první návštěvníky historií projektu. „Trvalo to skoro dvacet let. Stejně tak stárnul můj syn. Celý nápad až po realizaci vlastně trval celý jeho život,“ popsal Kuršil, který obnovu elektrárny označil za svůj velký sen.

Povolení stavby jezu, náhonu a původní elektrárny bylo vydáno již v roce 1861 továrníkovi Johannu Liebiegovi při stavbě přádelny, která je dnes již mimo provoz.

Turbíny tehdy poháněly přímo tovární stroje. V šedesátých letech minulého století byl náhon zasypán. Obnova a stavba elektrárny stála sto milionů korun a podpořila ji i Evropská unie.

Široká veřejnost bude mít možnost stavbu navštívit během dnů otevřených dveří ve dnech 18. a 19. září vždy od deseti do sedmnácti hodin v rámci Skleněného městečka.