Podnikatelům, kteří se likvidací zabývají, zákon nenařizuje ani to, že každému musí vrak zlikvidovat. Stejně tak je na nich, zda pro někoho likvidaci provedou zdarma.
„Je pravdou, že bylo vyvolané jednání, které mělo řešit povinnost likvidovat vraky majitelům zdarma, ale zatím se věc nedotáhla do konce,“ řekl majitel firmy Josef Lojdl.
Není ani přesná zavazující definice, co se za vrak považuje. Podle Lojdla ekologická likvidace vraků podle předpisů je ztrátová. „Jsme poslední v řadě na cestě automobilu od výroby. Nemůžeme proto tratit my. Někdo to platit musí. Jestli to bude stát, výrobce nebo majitel, je stále předmětem diskusí a jednání,“ dodal Lojdl. Zatím to zůstává na majiteli. V České republice je podle odhadů v současné době 300 000 vraků. Na jejich zlikvidování je potřeba přibližně 1,5 miliardy korun.
„Mnozí majitelé si našli cesty, jak se vraku zbavit bez placení,“ řekl majitel firmy na likvidaci. Auta hlásí jako kradená nebo je přepisují na jiné osoby. Také ukládají značky do depozitu.
Od roku 2005 byla vyhláška, která upravuje likvidaci autovraků čtyřikrát novelizována. A čekají ji další úpravy.