Své o tom ví parta nadšenců z libereckého Boveraclubu, která se už přes 20 let schází každou sobotu po poledni ve vozovně libereckého dopravního podniku. Jednu tramvaj už na koleje vrátili před devíti lety, teď dokončují další. V záloze ale mají ještě desítku vozů, takže nedostatku práce se rozhodně bát nemusí.

Pomoci může přijít každý nadšenec

„Spíš bychom potřebovali víc lidí, to by nám šla renovace podstatně rychleji,“ řekl jeden z členů klubu Jiří Němeček. Přijít pomoci může podle něj každý, není potřeba žádná zvláštní zručnost ani nějaká odbornost.

„Je to hlavně spousta manuální práce, protože celý vůz je třeba rozebrat a očistit, a teprve pak se zase skládá dohromady a doplňují se části, které chybí nebo jsou natolik zničené, že je musíme vyměnit,“ doplnil Tomáš Krebs, který jako jeden z mála členů Boveraclubu v libereckém dopravním podniku i pracuje. „Spoustu věcí jsem se naučil až tady od starších a zkušenějších,“ dodal. Renovace tramvají vyvěrá z lásky k historii a také z objevování tradičních a často už zapomenutých postupů.

Vracejí vozům jejich původní podobu

„Snažíme se vrátit vozy do autentické podoby, používáme proto co nejvíce původních postupů práce a materiálů,“ vysvětlil Němeček. Třeba střechy starých vozů jsou původní, tvořené palubkami, na nichž je tmel a plátno kryté vrstvami laku. „Nabízeli nám sice možnost použít moderní materiály i postupy, to by ale vůz zcela ztratil svůj charakter,“ poznamenal Krebs.

Vrátit na koleje starý vrak, který třeba léta sloužil jako altán na zahrádce, vyžaduje také dost peněz – některé díly je třeba shánět na burzách, jiné se musí znovu vyrobit. „Naštěstí nám pomáhají sponzoři a nějaké peníze vydělá i tramvaj, kterou už jsme zprovoznili,“ řekl Krebs.

Červenobílá Bovera z roku 1929 sloužila léta jako kolejový brus, Boveraclub ji zachránil v 80. letech před sešrotováním. Dnes je z ní chlouba Liberce, která na trať vyráží o svátcích a lidé či firmy si ji objednávají na různé akce. „Zažila už i několik svateb,“ poznamenal Krebs. „Navíc je to jediná provozuschopná historická tramvaj v České republice na úzkém, metrovém rozchodu kolejí,“ dodal.

Už brzy vyjede do města další stará tramvaj. Vrak získal Boveraclub z depozitáře Technického muzea v Brně. Tramvaj 6 MT z roku 1953 byla v takovém stavu, v jakém před lety ukončila v Liberci provoz. Navíc byla nabouraná. „Strávili jsme na ní tisíce hodin, už ale čekáme jen na několik elektrických součástek. Rádi bychom ji přes prázdniny dokončili, aby mohla na podzim vyjet,“ dodal Krebs.

Současně už ve vozovně začaly práce na dalším voze. Zatím je to sice spíš torzo předválečného vlečného vozu, už za pár let se ale i v něm budou moci znovu svézt cestující. Jak rychle, to záleží na tom, zda se najdou další pomocníci. „Je to šance pro všechny, koho už nebaví hrát si jen s modely nebo počítačem,“ dodal Němeček.