Zatím ale není úplně jasné, kdy vlastně začne. „Termín začátku se posunul, protože zatím není dokončené výběrové řízení," vysvětlil provozně technický ředitel libereckého dopravního podniku Ludvík Lavička. Podle něj by práce mohly začít první listopadový den. Liberecký krajský úřad přitom uvádí, že práce odstartují prvního září. „Je ale jasné, že pokud se nestihne výběrové řízení nebo se některá ze stran odvolá, začátek rekonstrukce se posune," připouští krajská mluvčí Květa Šírová.

Přibude druhá kolej

Dělníci budou pracovat na zhruba tříkilometrovém úseku z Liberce do Vratislavic a na kilometrovém úseku před Jabloncem. Konkrétně čeká modernizace úsek trati z Nové Rudy po konečnou ve Vratislavicích a Měnírnu Brandl 
v Jablonci. „V úseku do Vratislavic přibude druhá kolej, což by mělo spojení zrychlit. Dvojkolejný ale nebude úsek celý, protože pro to není prostor," vysvětlil Lavička.

Náklady na obě akce odhadli projektanti dohromady na 308 milionů korun, dopravní podnik získal na projekt dotaci 234 milionů korun.

Později i silnice

Lidé cestující tramvají z Liberce do Jablonce nad Nisou 
se v souvislosti s rekonstrukcí trati a náhradní autobusovou dopravou obávali především souběžné opravy přilehlé silnice I/14. Obě akce totiž značně zkomplikují dopravu mezi městy.

Problémů s dopravou se nezbaví, jen se odsunou. „Rekonstrukce silnice se posouvá stejně jako u tramvajové trati. Je to spojená akce," vysvětlil Lavička. Cestující se podle něj ale komplikací bát nemusí. „Náhradní autobusová doprava bude jezdit po opravované silnici, nebude tak odkázaná na objízdné trasy jako ostatní doprava. Nehrozí tudíž výrazné zpoždění spojů," dodal.

Oprava je nutná

Tramvajová trať mezi Libercem a Jabloncem modernizaci nutně potřebuje, dvanáctikilometrová terasa se naposledy rekonstruovala v polovině 70. let minulého století. Tehdy se počítalo s tím, že obnovy jsou jen dočasné, s životností 20 let.

„Kolejový svršek dožívá 
a je tam řada dopravních závad, které vznikly tím, že tam tramvaj jezdí už 40 let a mezi tím se změnily normy a předpisy," vysvětlil Lavička. Nepůjde přitom podle něj jen 
o prostou výměnu kolejí, ale 
o kompletní rekonstrukci včetně výměny inženýrských sítí, opravy opěrných zdí 
i mostků. Práce mají trvat zhruba rok.

Akce je další etapou modernizace trati z Liberce do Jablonce, která začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Od té doby 
se do trati investovalo za přispění Evropské unie už více než 400 milionů korun.

V rámci modernizace byla až k Nové Rudě vybudována druhá kolej, která umožnila zrychlit dopravu a zvýšit bezpečnost, protože se tramvaje nemusí křižovat.

Práce na trati budou pokračovat i nadále. V letech 2013 až 2017 plánuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce do obnovy trati investovat dohromady zhruba 450 milionů korun.