Plastika Davida Černého, která paroduje státy Evropské unie, vyvolala řadu rozpaků u jednotlivých států. Jak toto kontroverzní dílo hodnotíte vy jako akademický sochař?
Plně stojím za výtvarníkem, protože si myslím, že, když si někdo objednal dílo od Černého, tak měl počítat s tím, že umělec se takto projevuje. Je to jeho umění. Podle mne udělal chybu v tom, že se zapletl do vzkazů, že na plastice pracovali i další výtvarníci. Tlak mohl mít ze strany dodržení termínu, jinak věřím, že takovou chybu by neudělal. Co se týče plastiky jako takové, myslím, že je vynikající.

Vyvolala však rozporuplné reakce jednotlivých států.
Ano, přesně jak na to Evropa reaguje a bude reagovat, tak to David Černý chtěl a předpokládal. Je to vlastně takové nastavené ironické zrcadlo Evropě.

Někteří dokonce tvrdí, že plastika Entropa zahanbuje naši republiku.
Ostuda podle mě není plastika. Ostudou je to, že cenzurujeme a snažíme se omlouvat. Mrzí mě postoj některých lidí, jako například prezidenta Václav Klause. Myslím, že toto výborné výtvarné dílo po skončení našeho předsednictví bude velice cenné.

Poputuje do Čech?
Nejspíš ho zakoupí nějaká zahraniční galerie.

Kdybyste měl vy podobnou karikaturou jako je vystavena nyní v bruselském atriu rady ministrů ztvárnit Liberecký kraj, jak by vypadala?
Já jsem úplně jiný výtvarník než David Černý. On je umělec, který svým dílem vždy někoho provokuje, ale na té provokaci je vždy něco pravdivého. Tak jako na každém státu Evropské unie. Kdyby po mně někdo něco takového chtěl, tak bych takovou práci odmítl.

A jak by tedy David Černý ztvárnil Liberecký kraj?
To nemohu vědět předem, ale byl bych na konečný výsledek zvědav a věřím, že David Černý by překvapil i ve vztahu k Libereckému kraji.

Co by si podle vás vybral, co by ho inspirovalo?
David Černý by v kraji našel rozhodně nějakou slabost.

Jak hodnotíte tvorbu Davida Černého?
Je to výtvarné umění, které má svůj smysl a je zařaditelné nebo jednou zcela jistě bude. Jeho dílo má za úkol trošičku provokovat a kritizovat. Kdyby si plastiku objednali od jiného výtvarníka bude vypadat jinak, od dalšího zase jinak, ale když od Davida Černého, tak to bude vždycky provokovat.

Dalo by se říci, že s provokativním uměním mohli politici počítat?
Mě právě překvapuje, že s tím nepočítali. Myslím, že s konečným výsledkem pan Vondra počítal, ale ostatní politici nikoliv a chovají se k plastice jako politici a cenzoři, což považuji za nešťastné. Tam se projevujeme jako země, která se stydí za to, co jsme provedli.

Na závěr. Můžete vybrat, zda je zde v kraji nějaké dílo, které provokuje nebo se liší?
Možná některé plastiky, které jsou v Liberci, protože to je město, které si snaží udržet pracování s plastikou ve městě. Například netradiční plastika Jana a Petra Stolina, která vyjadřuje pietní místa z bojišť druhé světové války. Zde v Jablonci jsou jen „hodný“ plastiky a ty nemohou nikoho urážet.

Po vzoru kontroverzního díla výtvarníka Davida Černého Entropa, které vyvolalo protesty řady evropských států, připravil Deník podobně ironickou a provokativní mapu českých krajů - Czechtropu.

Jak zachytili výtvarníci Deníku Liberecký kraj? Podívejte se na tuzemskou CZECHTROPU

A jak se líbí Entropa Vám?
Diskutujte pod článkem.