Jablonecká výzva, kterou chtějí profesionální řidiči zejména autobusů poukázat na fakt, že při veřejných zakázkách na dopravu není zohledňována i mzda řidiče, se dál valí celou republikou.

Ve středu se Jiří Kuchynka, předseda základní organizace Odborů silniční dopravy Jablonec BusLine, autor Jablonecké výzvy a řidič autobusu v jednom, setkal nad problémem i s vedoucím odboru poradců a poradkyň předsedy vlády Vladimírem Špidlou. „Bývalému panu premiérovi jsem vysvětlili kritickou situaci v dopravě. Myslím si že dobře, jelikož původně měla naše schůzka trvat půl hodiny ale protáhla se na hodinu a půl," sdělil Kuchynka.

Po té, co v říjnu čtyři tisíce řidičů po celé republice na protest oblékli reflexní vesty, začaly se věci hýbat i na úrovni ministerstev. „Teprve v tu chvíli s námi začali komunikovat čelní představitelé státu a dne 3. listopadu jsem jednal s náměstkem ministryně pro místní rozvoj Janem Blechou. Na tomto jednání konečně došlo k jistému průlomu a dohodli jsme se na dvou zásadních krocích, po kterých právě Jablonecká výzva volá," sdělil .

Za prvé se dohodli, že dojde k vzniku pracovní skupiny pro udržitelnou dopravu tvořenou zástupci vlády, krajů, zaměstnavatelských svazů, zaměstnavatelů a odborů a dále, že bude na základě nového zákona o veřejných zakázkách vytvořena jasná metodika zadávání a vyhodnocování veřejných soutěží na dopravce v jednotlivých krajích.

Kraje ano i ne

Mezitím autor Jablonecké výzvy jednal i s radními všech krajů. Radní pro dopravu Ústeckého kraje obhajoval názor, že nejnižší cena je pro kraj to nejlepší. Naopak radní pro dopravu Karlovarského kraje zastává názor, že služba, která má určitou hodnotu, nesmí být soutěžena za nižší cenu. Dále vystoupil radní pro dopravu Moravskoslezského kraje. Tam mysleli na řidiče dopravních firem tak, že přímo do zadávací dokumentace zadali požadavek, aby řidiči v okamžiku podání nabídky dostávali minimálně 1,5 násobek minimální mzdy.

„Tento způsob se nám odborářům zamlouvá nejvíce. Co je ale pro mě velmi zarážející, že představitelé Královéhradeckého kraje se k dané problematice nevyjádřili vůbec," poznamenal Kuchynka.

Přitom právě Královéhradecký kraj je krajem, který má vypsanou zakázku na zajišťování autobusové dopravy v hodnotě cca 5 miliard na 10 let, a to zcela bez náznaků důrazu na platy a odměňování řidičů.

Stávka? Zatím ano

Ani všechny tyto kroky zatím nevedly k jasným stanoviskům. Proto je stávka řidičů stále aktuálnější.

„Finišujeme přípravy na stávku. Jistý posun jsme sice zaznamenali, ale zatím pouze v poloze návrhů a iniciativ, zcela konkrétní kroky dosud učiněny nebyly," potvrdil autor Jablonecké výzvy.