Souprava tažená zubačkou se tehdy na trať mezi Tanvaldem a Harrachovem vydala dvakrát a cestující čekal netradiční zážitek. Do Kořenova, kde byl na nádraží připravený doprovodný program, zamířilo i mnoho návštěvníků z ciziny. Kromě Poláků a Němců i Angličané

Lidé se mohli mezi kořenovským nádražím a osadou Jizerka svézt historickým autobusem, vydat se ve voze taženém koňmi k Polubenskému tunelu, aby viděli začátek ozubnice, nebo se projet na drezíně. "Jezdila tady motorová i ruční drezína. Na té ruční si cestující sami volí rychlost jízdy podle toho, jak rychle pumpují," líčil pořadatel. Na milovníky starých aut čekala i výstava historických tatrovek.

Historie trati

Provoz na ozubnicové trati začal v roce 1902 a o 90 let později byla vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v republice a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.

Bahno a déšť.
Z archivu Deníku: Jak Benátskou noc spláchl déšť a utopilo bahno

Od roku 2008 má v Kořenově i vlastní muzeum, kde mohou návštěvníci vidět kus kolejí s ozubnicí a ozubeným kolem z lokomotivy. Z části nevyužívané trati ho dovolila vyříznout Správa železniční dopravní cesty, protože na trati je ozubnice v místech, kde ji lidé běžně spatřit nemohou.

Trať z Harrachova pokračuje až do polské Sklářské Poreby. Od roku 1945 byla do roku 2010 uzavřená. Díky dotacím z evropských fondů prošla železnice rekonstrukcí za 160 milionů korun a na podzim roku 2010 bylo po 65 letech možné obnovit provoz přes hranice.