Stává se vám, že v příměstském autobuse na stejné trase zaplatíte za kratší ujetou vzdálenost více peněz než za delší? Neváhejte a upozorněte na to krajský úřad. Ten totiž neřeší možné paradoxy komplexně, ale v drtivé většině zareaguje na připomínky cestujících. Alespoň podle vyjádření Martina Seppa, krajského radního pro dopravu.

Připomínky řešíme

„Každý týden řešíme připomínky cestujících, nebo i starostů obcí, kterých se dopravní systém Idol týká. Žádná z připomínek nezůstává bez odezvy,“ tvrdí Sepp.

Jak to však vypadá na trase Liberec – Mníšek – Nová Ves – Chrastava, odpovědět nedokázal. Již v únoru přinesl Liberecký deník informaci, že cestující do Mníšku zaplatí dvacet korun, do Nové Vsi o dvě koruny více, do Chrastavy pak zase pouze dvacet. Přitom Nová Ves leží na trase mezi Mníškem a Chrastavou.

V únoru přislíbil Martin Sepp nápravu. „Od začátku fungování systému Idol víme o tom, že způsob výpočtu cen jízdného podle tarifních zón není dokonalý a snažíme se na zlepšení pracovat. Podobný případ jsme řešili v Turnově v průmyslové zóně, tam je již vše v pořádku. Děkujeme za upozornění, podíváme se i na tuto linku,“ odpověděl tehdy Martin Sepp.

Jenže do dnešního dne k nápravě nedošlo. Jak jsme zjistili na nádraží ČSAD Liberec, cena za jízdenku do Vsi je stále o dvě koruny vyšší než do vzdálenější Chrastavy.

Jak vysvětlil Jaroslav Kadlec ze společnosti Korid, která má dopravní systém v Libereckém kraji na starosti, různé ceny jsou v pořádku. „I když to není moc pochopitelné, tak toto je jedna z vlastností relačního tarifu Idol. V případě, že některá linka nejede přímou nejkratší trasou z výchozí do cílové zóny, tak je možné, že cestující jede přes zónu s vyšší cenou,“ vysvětlil Jaroslav Kadlec důvod nižší ceny za o šest kilometrů delší trasu.

Ceny jízdného se podle informací Kadlece neodvíjí od ujetých kilometrů, jak tomu bylo v minulosti, ale podle takzvaných jednic v tarifních zónách. Logicky kohokoliv napadne, že potom nový systém, který v dopravě v Libereckém kraji funguje od července loňského roku, tedy sankcionuje cestující, kteří nejedou až do cílové zastávky.

A zároveň se nabízí vychytávka, že v tom případě je výhodnější koupit si jízdenku až na konec trasy a v průběhu cesty kdekoliv vystoupit. To však nejde pokaždé. Těžko půjdou cestující z Nové Vsi pěšky do Chrastavy, aby si tam koupili levnější jízdenku. Využít to však lze v opačném směru.

„Já autobus moc nevyužívám, ale je pravda, že cena dvacet dva korun za cestu do Liberce mě zarazila a ptala jsem se na to dalších místních. Vím, že se to nikomu nelíbí a nedivím se jim. Navíc nechápu, když krajský úřad v únoru slíbil, že to vyřeší, že se v červenci stále nic neděje,“ uvedla Iveta Kašingová z Nové Vsi.

Krajský radní pro dopravu zdůrazňuje, že výhodnější je pro cestující pořídit si týdenní nebo měsíční jízdenky na Opuscard, kde mohou využít výrazných slev.