Projekt zpracuje pražská architektonická kancelář Domyjinak, která vyhrála se svým návrhem architektonickou soutěž na vzhled nového terminálu. „Cena je výhodná, je zhruba o čtvrtinu nižší než možná cena podle honorářových řádů České komory architektů,“ poznamenal náměstek jabloneckého primátora Lukáš Pleticha.

Na stavbu terminálu chce město žádat evropské dotace z Integrovaného programu rozvoje území Liberec - Jablonec. Má stát více než 236 milionů korun. Podle pravidel dotace musí autobusy zajíždět na dostavěný dopravní terminál už v roce 2023.

SKLO, TŘPYT A ZELEŇ

Jablonečané už vědí i to, jak bude terminál vypadat. Bude skleněný, tedy alespoň jeho velké části, které budou opticky navazovat na plánovanou přístavbu Muzea skla a bižuterie, skleněný krystal. „Inspirací pro navrhované řešení je sklo, voda, třpyt a zeleň. Návrh doplňuje existující strukturu města. Terminál je navržený jako transparentní skleněný hranol, který vytváří odezvu nové přístavbě muzea,“ upřesnil architekt Petr Šikola z architektonické kanceláře Domyjinak.

O novém dopravním terminálu se v Jablonci hovoří už několik let. Už na jaře roku 2016 odsouhlasili zastupitelé prodloužení tramvajové trati z Tyršových sadů do centra města a umístění dopravního terminálu. Ten má vyrůst mezi ulicemi Kamenná, Lipanská a 5. května pod Dolním náměstím na místě někdejší tržnice. Tramvaj má zajíždět právě až na terminál.

Vítězný návrh vzešel z architektonické soutěže podle pravidel České komory architektů. Ta překvapivě skončila o dost dříve, než se předpokládalo. Z devíti návrhů totiž čtyři vypadly, protože nesplnily požadavky města. A z pěti zbylých byly jen dva tak propracované, že postoupily do dalšího kola. To se však nekonalo, protože je podmíněno nejméně třemi účastníky. „Porota o vítězném návrhu rozhodla jednomyslně,“ řekl člen poroty Lukáš Pleticha. Projekty hodnotili i odborníci na dopravu či zeleň. Kromě skleněné střechy nabídne terminál také lávku propojující centrum města jak s terminálem, tak s vlakovým nádražím.