Vodní elektrárna u vjezdu do města směrem od Turnova by měla stát již od příštího roku. „Se samotnou stavbou se začne každým dnem, záleží na dodavateli stavby. Již nyní se ale kope ve stavební jámě,“ uvedl Michael Závěrka, člen představenstva Hybler Group.

Společnost získala na stavbu čtyřicet tři milionů korun z evropských fondů na podporu obnovitelných zdrojů, celá stavba vyjde téměř na sto milionů. Práce na obnově náhonu začaly již před dvěma lety, po hrubém vyhloubení však zůstaly stát kvůli odkanalizování souběžně vedoucí silnice.

Investor garantuje neomezení jak provozu, tak běžného života. Dobrou zprávou pro obyvatele žijící za náhonem je záměr zachování lávky. „Na naše náklady ji opravíme,“ upřesnil Michal Závěrka.

Revitalizací má projít i bývalá továrna, když některé budovy byly zbořeny a odklizeny v první polovině minulého roku. Letos měl na volném prostranství již stát obchodní dům. „Projekt nyní leží na společnosti provozující síť prodejen Lidl,“ vysvětlil Závěrka.

Rekonstrukcí má projít i chátrající historická budova, ležící přímo na břehu náhonu. „Záleží na tom, jak a kdy seženeme finanční prostředky,“ dodal Závěrka. V budově by podle projektu měly vzniknout další menší obchody a místo by zde měly nalézt služby odpočinkového charakteru.

Náhon, elektrárna a továrna přitom na místě již stály od šedesátých let devatenáctého století. V dobách největší slávy elektrárna uspokojila potřeby přilehlé továrny a dodávala přebytečnou energii do sítě. V sedmdesátých letech minulého století elektrárna zanikla a náhon byl zavezen zeminou a stavebním odpadem. V devadesátých letech minulého století pak společnost Hybler Group, majitel pozemků a továrny, začala přemýšlet nad obnovou.

„Těší nás, že snad konečně zmizí neutěšený stav vjezdu do města. Břehy bývalého náhonu jsou stále plné křoví a odpadků,“ konstatoval Václav Horáček, starosta Železného Brodu.